fredag, januar 13, 2006

Raitasalsa a la Fremad


I kveld hadde vi egentlig tenkt å spise fasjonabelt og gourmetaktig a la Food Story (pakkefredag!), men Per Egils gyldne ballspillsjanse dukket opp, og jeg var rett og slett litt slapp....så da blir det dypdykk i fryseboksen og "man tager" igjen!
Vi bestemte oss for å finne frem samosa fra nyttår (ja, jeg vet at jeg har lovet oppskrift for lenge siden, men det er en ganske omfattende oppskrift...neida, den kommer den), koke ris i riskokeren... RISKOKERpuritanere må slutte å lese nå...og blande en posjon beluga linser i risen! En slags Rice'n'lentils variant om du vil.

Til saken: grunnen til at jeg sitter her og skriver mens risen koker og samosaene koser seg i ovnen, er mangelen på yoghurt. Man bør absolutt lage raita når man skal spise samosa! Men da må man ha yoghurt i huset. Egentlig så var det mangelen på rømme som var problemet - jeg hadde nemlig tenkt å jukse og prøve å lage raita med rømme. Denne planen strandet da jeg oppdaget at rømmen (riktignok "best før" 12.01, men dog..) var muggen, og måtte forvises til det dunkle mørket i bioavfallet.
Da jeg i tillegg oppdaget at huset var så og si grønnsakfritt og en vanlig salat var uoppnåelig, ble jeg rett og slett grepet av en slags genial, kulinarisk intuisjon og SamosaSalsa a la Fremad ble skapt.
Men siden jeg er redd for at jeg glemmer hva jeg gjorde, så må jeg skrive det ned nuh!

1/2 agurk, skrelt, kjernen fjernet, i små terninger
3 middels tomater, i små terninger
1 liten rødløk, i..jepp, små terninger
1 liten neve pinjekjerner
1 liten neve hakkede pistasjnøtter
1 ts knuste korianderfrø
1/2 ts knust spisskummin
1 ts tørket mynte
en dæsj god olivenolje
og en liten bunt gressløk, grovhakket

Mix og server.

Hadde jeg hatt fersk koriander eller thaibasilikum, så hadde det sikkert vært knallbra (har bare rosmarin og jeg tviler litt på om det hadde vært noe særlig...)

Nå har jeg funnet dette magiske "hvordan brette samosa" diagrammet, så nå skal jeg jammen finne frem oppskriften allikevel. Da slipper jeg vel å prøve å forklare hvordan man bretter dem?

Dette er en mager vegetarvariant, men det er denne vi liker her i strøket:

Samosas med filodeig

Dette er en stor porsjon, det er fordi det er ganske mye arbeid uansett mengde og fordi samosa oppfører seg eksemplarisk i fryseboksen (fryses helst ustekte, men det betyr ikke så mye).

Skrell ca 700g poteter og kok dem møre. Skjær dem i terninger når de er avkjølt. Skrell og riv 3-4 cm ingefær (ca 2 ss). Strimle en grønn chili og hakk en liten bunt koriander. Sett alt dette til side et øyeblikk, og finn frem følgende:

3-4 ss nøytral olje
1 finhakket løk
2 ts garam masala
1 ts malt spisskummen
2 ss gule sennepsfrø
2 dl små grønne erter (dypfryste "selskapserter går glimrende")
1 ts salt
3 ss vann

Ha oljen i en wok (eller en stor sautepanne) og stek løken forsiktig i 2-3 minutter (nei, dette er ikke en wokrett, dette er samosafyll - det lages i woken fordi den er praktisk til dette formålet)
Ha i garam masala, spisskummin, sennepsfrø, ingefær og erter. Tilsett salt og vann og bland alt godt.

Ha i poteter, chili og koriander og la blandingen surre under lokk i 5 minutter. Rør om, og sett til avkjøling.

Ta ut 2 filoark om gangen, dekk resten med et fuktig kjøkkenhåndkle (filodeigen er ikke så flink til å leve på tørt land, den blir rett og slett skjør av det). Pensle med smeltet smør/margarin på det ene arket og legg det andre oppå. Skjær ca 10 cm brede remser på langs. Ta en remse om gangen, og legg ca 2ss av fyllet i den ene enden og studer diagrammet nede til venstre!
Nå er det på tide å skru på ovnen på 175 grader. Hvis du vil frityrsteke dem, så kan du la være...

Lim skjøten med litt vann, pensle med vispet egg og legg den fine pakken din i et stor, ildfast form. Fortsett til du har brukt opp alt fyllet, slipper opp for filodeig, eller rett og slett er lei.

Sett formen i ovnen og stek i 25-30 minutter.

Server med Raita, søt chilisaus, ris og en grønn salat.

En variant er å lage dem som små "rør" og servere dem som "fingerfood" med Red Top Chilisaus. Hurra!



Ingen kommentarer: