mandag, januar 14, 2008

Sykelighet og paimakeri

Nå har jeg sørgelig nok vært sykemeldt i nesten en hel uke. Jepp. Forhåpentligvis så holder det med det denne gangen, men jeg er en ytterst forsiktig optimist.
Jernring rundt skallebarken, gangsperr i hele overkroppen, kvalme og litt for høyt blodtrykk er alle ufyselig kjente symptomer... huff, nei vi tenker ikke mer på det. Jeg syns så absolutt at jeg føler meg bedre i alle fall...

Jeg har vært hjemme en ukes tid, og tiden har for det meste gått med til iherdig hvile og til å lese litt mail for å følge med på hva som skjer på jobben. Ikke akkurat spennende.
På lørdag var det heldigvis litt avveksling med storveis 2008 åpning, der Per Egil og jeg festet sammen med fiffen og Tversovers i storteltet. 'Snedig, men absolutt kjekt på alle mulige vis.

Litt undrende til valgene av Tore Tang, Tir na noir og Sissel Kyrkjebø kanskje.... mens barneteatret og israelske dansere reddet intrykket for denne vennlig innstilte og edru bivåneren med stor mage og hardt tilkjempet barkrakk på bakerste rad.

Tapas på lørdagskvelden, lasagne på Sandnes på søndag, og vellykket tomat- og løkpai i dag. Ikke verst, ikke verst. En liten detalj med min nåværende tilstand er at magen min blir utrolig fort full. Dette er jo sørgelige ting for en ekte matelsker, men naturligvis heller ikke å forakte med tanke på den litt vindskjeve fasongen. På den andre siden - man blir jo mer proporsjonal når man blir like rund over det hele. Vanskelig å si hva som er å foretrekke...

Uansett - i dag var det i alle fall pai på menyen. Jeg hadde en ferdig paibunn i fryseren, men det går fint an å bruke foe eksempel Maizenas paimix eller for den saks skyld lage bunnen selv. Det er ikke så mye arbeid åkke som. Vi prøvde "Nå" varianten tidligere en gang - den var dessverre en litt trist og kjedelig variant.
Oppskriften er rappet fra dagbladet.no og stort sett fulgt bokstavelig, eneste unntaket er at jeg brukte mager kesam og sprøstekte litt salt sideflesk (i terninger) og hadde på toppen for å få litt mer smak. Med vanlig kesam vil jeg tro at det blir fett nok...

Her er den, oppskriften på tomat- og løkpai a la Dagbladet:

Paideig (hvis du velge å lage denne selv):

Bland 2 dl hvetemel, 50g smør og 1/2 dl kesam til paideigen i en food processor og skjær til alt er blandet. Tilsett evt. mer vann.

Ferdig deig eller hjemmelaget: trykk deigen tynt ut i en ildfast form eller paiform. Prikk med en gaffel, og stek ved 225 grader i ca. 10 minutter.

Skrell 1 løk, vask 1 purre og skjær begge deler i tynne skiver. Forvell løk og purre i litt lettsaltet vann i 3-4 minutter. La vannet renne godt av.

Skjær litt bacon eller sideflesk i terninger og stek raskt i en panne.

Skjær 4-5 modne tomater i skiver.

Pisk sammen 2 egg, 1/2 dl kesam, 1 dl melk, salt og pepper og ha i ca 1 ss baconfett.

Fordel løken i bunnen av paiskallet, og legg over tomatskiver. Hell på eggeblandingen, fordel baconterningene på toppen og strø over litt ost (ca 2 ss reven ost er nok).

Stek paien i ca. 20 minutter til eggemassen har stivnet. Server med en grønn salat til.

Rucula, isbergsalat, avocado, purre og agurk, servert med god olivenolje og balsamico er mitt stalltips på salatfronten.

Så det så.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Kristine

Jeg har lest innlegget før, men nå skummet jeg igjennom engang til og fikk plutselig et inntrykk av at du antyder en graviditet? Er nr. 2 på vei, eller skivebommer jeg nå noe så inn i granskauen?

Forøvrig så hadde dere det nok kjekkere enn oss som valgte å sitte hjemme på Finnøy på kulturåpningsdagen. Hadde kjøpt inn masse digg i form av taco med tilbehør (og det er jo i tilbehøret det avgjøres hvorvidt det er et flott måltid eller ei), men kva skjer? Det var jo ingen åpningsseremoni på NRK. Det var et tullete, flåsete, renberg/tjelta tar helt av, anne lindmo(?) aktig store studio fra stavanger. Da var maten forlengst fortært og slakteprogram-genet var slått på for fullt.

Men men, vi er vel heldige som har fått et kulturår....

M:)rten

Kristine sa...

Jepp, du har rett. Her blir det flere om beinet fremover.
Regner med at gleden over å lage og spise mat bedrer seg radikalt i løpet av de neste ukene...

Anonym sa...

Gratulerer og Lykke til :-)

M:)rten