fredag, oktober 19, 2007

Kullhandlerkonens pasta

Tenk at jeg aldri har skrevet ned oppskriften på carbonara? Det er så jeg begynner å lure kvaliteten på søkefunksjonen her i bloggen, men det er jo tross alt Google som leverer den og søke, ja det kan jo Google liksom. Jeg har altså aldri blogget oppskriften på Fremads mest populære superfastfood. Det må det gjøres noe med. Nu.
Carbonara er lynkjapt å lage, knallgodt og ikke så helt verst sunt. Carbonara er som italienske retter flest: det er få ingredienser og kvaliteten på de du bruker bestemmer om det blir godt eller ei. Sånn er det. Det er ingen vits i å late som om man kan lage skikkelig tomatsaus av kjipe tomater og billig ansjos, like lite som man kan kjøpe blaut og geleaktig billigbacon og tro at carbonaraen skal smake godt. Nix plix, som Jenny ville sagt. Parmesanen vil jeg ikke snakke om en gang- der føler jeg at jeg har satt foten ned en gang for alle....
Okei - du trenger ca 300 gram spagetti (Sopps er fine greier, poenget er at det rett og slett skal være god, gammeldags spagetti i denne retten), og start med å sette over en stor gryte med lettsaltet vann.
Skjær opp et finfint stykke kvalitetsbacon (Idsøe, Helgø....) i tykke skiver som du deretter kutter i ca 1 cm brede strimler. Det skal egentlig være pancetta i carbonara, men siden jeg liker best bacon er det det du får beskjed om å bruke her. Det er lov å tvile på min virdering og kjøpe pancetta i stedet. Jeg blir sikkert ikke sur.
Ha pastaen i vannet og kok den al dente (ca 9 minutter på vanlig Sopps tørrspagetti).
Mens spagettien koker steker du baconet i en tørr, varm panne i et par minutter, har i to-tre hele (skrelte) hvitløksfedd og steker i 4-5 minutter til.
Mens baconet steker (du må snurre rundt i pannen i blant, men du klarer fint å gjøre det samtidig) river du ca 1,5 dl skikkelig parmesan, og pisker opp to store egg fra glade og friske høner i den bollen du har tenkt å servere herligheten i. Kvern rikelig med svart pepper i eggene.
Når pastaen er ferdig kokt, heller du av vannet og slenger den opp i bollen med eggene og blander godt, Den varme pastaen får egget til å stivne og når du blander godt får hver eneste spagettistrimmel en fin film av egg på seg...
Så tømmer du bacon og baconfett over spagettien (her må du bruke litt skjønn - hvis du har et skikkelig fint stykke bacon så er fettmengden akkurat passe, men hell av litt hvis du føler at det blir litt i meste laget), og blander godt for andre gang.
Til slutt har du i mesteparten av den revne parmesanen (spar litt til å strø over ved servering) og bland alt godt for siste gang.
Sleng bollen på bordet, sett pepperkvernen og revet parmesan på bordet, hell opp rødvin og kjør på! Jeg anslår ca 15 minutter fra start til mål.

Genial fastfood. Viva Italia.

Ingen kommentarer: