mandag, februar 19, 2007

Ferdigmat falitt

Her kommer jeg, selveste fruen på Fremad, endelig har jeg valgt det enkleste valget når det skal serveres kake på jobben: bestill en kake. Rett og slett. Slipp alt arbeidet, kjøp deg ut av klemmen. Kjøp en kake!

Jeg ankommer AJ bakeri, konsulterer den unge damen bak disken, valget faller på en gjev ostekake - passe til 12-15 personer, nydelig kake, pynt og greier, kom i morgen klokken to, trekk kortet, 396 kroner, tusen takk og farvel.

Lettet setter jeg meg i bilen, durer inn mot byen og barnehagen og middag hos Ole. Når jeg kommer ut i bilen etter en liten brudulje i barnehagen ser jeg at jeg har et ubesvart anrop og en melding på mobilen. "Hei, det er fra AJ bakeri på Forus. Det var dessverre for seint
å bestille kake, så beklager.... hmmm.... ja, altså, det blir ingen kake. OK?"

OK?

Kvart på ni i kveld kjører fruen på Fremad til Meny for å handle ingredienser til ostekake.
Bare handle, bake en kake til 15 personer og svare på noen mail før jeg rydder huset for Jemimas englevask... det kan bli sent i kveld.

Oppskrift:

Man tager en hel pakke Digestive kjeks og knuser i blenderen, smelter 200 gram usaltet smør, blander dette sammen og presser det jevnt utover bunnen i en springform. Sett formen i kjøleskapet.

Kok opp 5 dl vann, ta gryten av platen og strø i 1 pakke stikkelsbærgele og 1 pakke sitrongele (her vil mange si at man burde holde seg til sitron, men siden jeg bare hadde en pakke av del slaget...), rør ut pulveret.

Bland 4,5 dl lettrømme, 400 gram kremost, 250 gram melis og frøene fra en feit og fin vanliljestang. Pisk 4, 5 dl kremfløte og vend den inn i rømmeblandingen.

Vend inn geleen når den begynner å stivne (men før den er blitt stiv).

Det kan hende at jeg har laget for mye fyll - oppdaterer i morgen når jeg ser resultatet - men jeg regner med å få avsetning for overskuddet uansett. Så lenge kaken er høy.

Hell blandingen over i springformen, og sett kaken i kjøleskapet over natten.

Jeg har store planer om å pynte den med friske bringebær og blåbær (ville gjerne hatt en kvast sitronmelisse også, jeg er veldig glad i lauvverk på kaker, men Menyen sviktet meg dessverre i kveld).

En litt mer tradisjonell pynt vil jo være for eksempel skivet kiwi og skinnløse mandarinbåter, men det ser jo litt corny ut spør du meg...

Ingen kommentarer: