fredag, desember 07, 2007

Minestronezupa

Jeg startet dagen på Sentralsjukehuset der jeg skulle tilbringe 3 timer i vitenskapens tjeneste. De gale menneskene forlangte at jeg skulle stille fastende. Jeg? Jeg som våkner med magen skrikende av sult hver morgen. Fastende? Jeg ante uråd. Alt man gjør for å være grei...

En 8-10 liter (eller milliliter eller deromkring) blod tappet de av meg, før de ga meg 300 ml konsentrert sukkeroppløsning. Urk. Argh.

Deretter måtte jeg fylle ut skjema på skjema med allslags underlige spørsmål, sitte stille i to timer (fremdeles sulten), før de avsluttet første økt med en serie blodtrykksmålinger, nok en blodprøve, og endelig fikk jeg lov til å gå på do. Riktignok med kopp i hånd, men dog...

Et håndtrykk og et "ses om tre måneder" sendte meg i vei til fysioterapien der nye tester ventet. Tror du jeg hadde fått mat på dette tidspunkt? Niks. Men jeg fikk et glass vann.
Når de siste testene var over, kunne den vennlige fysioterapeuten fortelle meg at jeg havnet i kontrollgruppen. Det hadde en slem datamaskin i Trondheim bestemt for en tid siden.

Jeg fikk altså ikke lov til å være med på selve forsøket - trening i svangerskapet - men vant den finfine æren å komme tilbake to ganger til og gå gjennom den samme øvelsen. Hurra.

Etterpå fikk jeg en lapp og kunne gå i kantinen å få en baguett. Helt gratis. Dobbelhurra.

Heldigvis er matstellet bedre i heimen, og i dag slo vi til med en stor porsjon favorittjubelsuppe på en mørk og fin desemberkveld:

Del opp 1,5 gulrot, 2 stenger stangselleri, 1/2 squash, 1/2 purre og 3-4 små poteter i fine små terninger (ca 1cm x 1 cm).

Stek ca 400 gram biff/karbonadedeig godt i litt olivenolje, og hell over 7 dl vann, 2 buljongterninger og en boks med hermetiske tomater. Ha i alle grønnsakene.

Kok opp, og la det trekke i 5-6 minutter.

Ha ca 100g tørket pasta i suppen (farfalle, penne, makaroni...), og la det koke til pastaen er mør. Smak til med pepper og salt.

Server med revet parmesan (med fare for å gjenta meg selv; det skal være skikkelig parmesan), ferskt landbrød og godt smør.

Et glass rødvin ville vært aldeles perfekt, men friskt kaldt vann er ikke ille det heller.

Ingen kommentarer: