søndag, oktober 21, 2007

Tårer for Britney

Stavanger Aftenblad er på de fleste måter en utmerket avis. Kanskje litt safe, til tider unødvendig korrekt, ja nesten litt kjedelig og avslipt, men absolutt etterrettelig og informativ.

I alt det skikkelige og konservative skinner dog en litt underlig stjerne: filmanmelder Arild Abrahamsen. På sitt beste er han helt fantastisk.

Han ble kjent utover Rogalands grenser for noen år siden da han var en av de få anmelderne av noen størrelse som våget å slakte Ullmanns "Kristin Lavransdatter".

Jeg har linket til en artikkel av Arild Abrahamsen tidligere også, den gangen var det hans flotte lille epistel om dronning Sonja.

I dag er det en anmeldelse av filmen "La vie en rose" (DVD lansering) - "Tårer for Britney" som krever en link. Les den. Den gjør godt langt inn i sjelen.

Jeg blir nå minnet på denne anmeldelsen hver gang jeg hører om stakkars Britney Spears og hennes like, og i dag var det en grå og trist Robbie Williams på TV i anledning innsamlingsaksjonen som gjorde at jeg igjen tok den frem fra Aftenbladets arkiv.

"(...) den som egentlig var liten og ulykkelig, blir knust av presset ved å oppleve noe så skummelt som lykke."

Denne gangen for å vise den til Per Egil. Og til deg i tilfelle du gikk glipp av den...

Akkurat sånn vil jeg at filmanmeldelser skal være: jeg trenger ikke handlingsreferat, eller beskrivelser av hvem som spiller hva og hvordan de gjør det. Abrahamsen formidler følelsen som filmen ga ham, og det er nok i metervis for meg.

Go Arild.


Ingen kommentarer: