onsdag, april 18, 2007

Yogaboga og fotformsko

I dag har jeg gjort det. I dag har jeg for alvor tatt steget inn i yogabogaland.
Joda jeg har tatt yogatimer tidligere, snedig oohm oohm solhilsen type yoga, gravideyoga og til og med mor&barn yoga (det siste var spesielt vellykket, Jenny var mildt sagt ikke plagsomt interessert i denslags underlig uggabugga), men allikevel; nå har jeg tatt steget for alvor:

Jeg har kjøpt et nesehorn.

Jepp, et nesehorn, type blå plast. Norskprodusert til og med. Ikke et stort, grått, prustende utrydningstruet dyr, men et skikkelig stygt horn av blå plast. Dette skal altså hjelpe meg til å bli kvitt bihuletrøbbelet som stort sett har plaget meg siden lillejenta ble født. Nå er jeg så inderlig lei av å ha vondt i ansiktet at jeg går til de underligste skritt (dette er siste stopp før jeg iler til en healer).

Nesehornet mitt var på tilbud. Og en utførlig bruksanvisning lå ved i forpakningen:

Forfriskende og behagelig nesehygiene (særlig...)



(...)


Selve skyllingen


Følg de neste punktene nøye når du skal skylle. Får du problemer, les videre om hva du kanskje gjør galt.

3. Før tuten inn i det mest åpne neseboret - fra siden, ikke forfra - og trykk lett opp i neseboret slik at det blir tett rundt tuten (så langt er det jo rimelig grei skuring).

4. Ha munnen åpen. Det går ikke å puste i nesen samtidig med at vann renner gjennom (akkurat).

5. Bøy litt (ikke mye) frem i hoften så hodet kommer over vasken. Pass på at haken følger med inn mot kroppen. Ikke stikke haken frem.

6. Snu hodet slik at du ser til siden (NB: husk haken inn). Vannet renner nå inn i det ene neseboret og ut av det andre (for all del - husk haken).

7. Når ca halvparten av vannet har rent gjennom, retter du hodet opp og tar Nesehornet bort. Noe vann vil da renne ut av nesen og du tømmer nesen ved å lukke det ene neseboret og blåse forsiktig. Deretter lukker du det andre og blåser. Pass på at du ikke blåser så kraftig at det klikker eller smeller i ørene.

8. Resten av vannet helles nå inn gjennom det andre neseboret.

Alt vann skal ut


Pass på at alt vann kommer ut av nese og bihuler etter neseskylling. Det er ikke gunstig for slimhinnene å ha vann stående i lengre tid - spesielt ikke om vinteren. Det er ikke sikkert det kommer noe vann ut, men gjør en enkel rask sjekk i tilfelle det skulle være vann igjen. Det må ut.

9. Bøy hodet frem så du får toppen av hodet nedover. Snu hodet til siden, lukk det nederste neseboret med en finger og blås - forsiktig, ikke kraftig - gjennom det øverste neseboret. Hold litt papir for nesen.

10. Ta hodet frem til vannrett, se ned i gulvet og blås ut gjennom det samme neseboret. Du blåser bare et par ganger i hver stilling. Om nødvendig kan du blåse til siden og frem flere ganger.

11. Gjenta nå til den andre siden.

12. Som avslutning står du opp og blåser noen ganger inn og ut i hvert nesebor for å “tørke” nesen etter skyllingen. (Kjenner du til yoga, kan Hodestående eller Klovnen pluss pusteøvelsen Blåsebelgen gjøres etter neseskylling.)

...


Å, den som kunne Hodestående, Klovnen eller Blåsebelgen!
Det hadde kanskje fjernet surklingen i ørene?

Ingen kommentarer: