mandag, september 18, 2006

Bøker og skam

Og når jeg er inne på litteratur, så skammer jeg meg over å ha glemt å reklamere for Kapittel 06. Hvis du ikke var på noen av arrangementene, kan du bare angre. Det gjør jeg.

Og så skammer jeg meg litt for at det i forrige post kunne virke som om det var Jennys feil at jeg ikke leser like mye nå som før. Det er ikke sant.

Det finnes en rekke mulige syndebukker:

- NRK (jeg har skrevet om mitt forhold til NRK før)
- stimulerende, interessante og morsomme omgivelser
- høy alder og dårligere simultankapasitet
- verdenslitteraturens uutholdelige dysterhet evt lettbeinthet
- begrenset tid til å drive rundt i bokhandler og snoke i hyllene
- godt betalt arbeid og kjip arbeidsgiver som ikke lar de ansatte drive rundt i bokhandl.....

Men har det egentlig noen betydning? Egentlig?
Nei. Jeg tror ikke det. Det går nok bra med oss allikevel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Høy alder? Der ble jeg plutselig veldig gammel synes jeg... :-p

Jeg har sviktet bøker i årevis og har veldig dårlig samvittighet for det. De er liksom bestevennene de. Man skal liksom ikke svikte bestevenner. Nå er ikke følgende kommentar myntet på deg, bare for å ha det sagt, men jeg tror vi mennesker hadde hatt langt bedre tid til bøker igjen om vi sluttet å jage så iherdig etter mer fritid. Det virker nemlig mot sin hensikt. Tror jammen jeg skal fortsette i den boken jeg begynte på for noen uker siden, jeg....

Kristine sa...

Det holder jeg med deg i! Det er alltid tid til å lese bøker.

Jeg leser fremdeles mye, men allikevel mindre enn før...

I kveld sitter jeg på et hotellrom i Oslo og gleder meg til å ta fatt på "Historien om det som ikke skjedde" av Øystein Sørensen. Kontrafaktisk historie har jeg aldri lest før så vidt jeg kan huske.

Finn frem boken din, og kos deg.