fredag, august 04, 2006

Leserservice

Her på Fremad setter vi alltid leseren i første rekke. Stort sett i alle fall.

I den forbindelse har jeg lagt merke til (ved hjelp av skumle spionverktøy) at det er mange som havner her som egentlig er på leting etter informasjon om franskkurs i Villefranche-sur-Mer.
Den eneste gangen dette er nevnt i denne bloggen er i denne posten som egentlig handler om kristne Christiane og svindlermillionærmannen hennes.

Dette er jo litt for dårlig, ikke sant? Det er ikke spesielt matnyttig informasjon når man vurderer om man skal bruke mange titusener på å lære seg fransk midt i smørøyet på Rivieraen. Er det vel?

Her kommer en kort oppsummering av oppholdet i Villefranche-sur-Mer som elev ved Institut de Francais:

- mine kommentarer er basert på mitt opphold ved skolen i fire uker i september i 1995.

- skolen ligger i en flott liten snobbeby med gåavstand til Cape Ferrat, Beaulieu og Nice, tog- og bussforbindelse i alle retninger og internasjonal flyplass i Nice.

- jeg leide leilighet gjennom skolen, og det var både rimelig og bra

- undervisningen var veldig bra - 8 timer daglig undervisning, og med bøter for å snakke noe annet enn fransk. Det var ganske stille ved lunsjbordet de første dagene...

- jeg startet på "intermediate une" nivå, og fikk til en fjong "mention:bien" på diplomet mitt for spesielt god fremgang. Hurra. De tester deg før de plasserer deg i klasse, tester igjen etter 14 dager for eventuelt å flytte deg opp eller ned, og deretter etter endt kurs for å kartlegge fremgangen.

- det var elever der på "advanced" nivå som jobbet som simultanoversettere i Strasbourg. Når skolen er god nok for dem...

- kokken var strålende, og de velsmakende treretters lunsjene ga meg cirka 5 kilo ekstra ballast.

- elevene kom fra hele verden: bl.a. Venezuela, Sør-Afrika, Saudi-Arabia, UK, USA, Canada og Elfenbenskysten.

- de hadde varierte titler: bl.a. student, finansmegler, direktør, rikmannsbarn, Croix Rouge representant, lærer, hemmafru og kongelig.
(Skolen er dronning Sonjas foretrukne fransktimeleverandør, noe rektor på skolen stadig måtte snakke med meg om. Mannen var fullstendig forgapt i "La Reigne" og hyllet henne hver gang han så meg. Jeg fikk se bilder og fikk høre morsomme anekdoter fra hennes tid ved skolen).

- mange hadde mye penger, og de spanderte gjerne på en fattig ungdom fra Norge.

- de underviser etter "lær som et barn" prinsippet, noe som innebærer at du ikke skal intellektualisere læringen, men lære "organisk" og naturlig. Det er forbudt å ha med seg ordbøker, lærerne oversetter aldri ord eller uttrykk til andre språk, alle feil påpekes og korrigeres umiddelbart og hver gang, hver dag bruker man et par timer i språklaboratorium for å trene uttale og man har individuelle presentasjoner på fransk på alle klassetrinn... til og med debutant-klassen (helt uten forkunnskaper) undervises etter dette prinsippet.

- fantastisk språkmektige og beleste lærere. De kunne det meste og hadde lest de meste. De kunne diskutere politiske spørsmål om ethvert land, de hadde lest alle bøkene og sett alle filmene, studert de fleste fag og jobbet med det meste. Fabelaktig forsamling kloke hoder.

Konklusjon? Vurderer du seriøst å reise - bare gjør det, det er verdt det. Det er kjempekjekt og veldig lærerikt. Jeg kommer til å reise igjen hvis anledningen byr seg. Kanskje ta med både mann og barn etterhvert...

I tillegg ser det ut for at prisene faktisk har gått ned....

Blogger vil ikke la meg laste opp bilder i dag, så du får bare følge linken til skolen, og nyte synet selv. For pent, det er det i alle fall.

1 kommentar:

Kristine sa...

Ooops, her under "denne posten" har det vært feil link en stund. Det var jo litt amatør, men NÅ skal den være i orden.