tirsdag, januar 10, 2006

En til nå ukjent leser

har vært så vennlig å legge inn en kommentar til gårsdagens litt sleivete wok-post. Tenk at jeg skulle bli tatt på fersken den ene gangen jeg kødder med wok-konseptet! Typisk å få en riskokerpuritaner på nakken ved første feilskjær (nei, det er faktisk ikke Satch)!

Kjære Lasse, beklager at jeg svarte deg litt sleivete! Jeg begynte på en ny kommentar til deg, men den ble så lang at den like godt kan ligge her som en egen post:

Hei igjen!

Jeg er helt enig med deg. Woket mat skal være krisp. Misforståelsen skyldes nok måten jeg lager mat på for tiden: hvis man følger oppskriften her, og for eksempel rydder ut av oppvaskmaskinen eller finner frem en skive til en liten knert mens risen koker noen minutter, og så begynner på resten - så er timingen faktisk ganske bra. Det er stort sett sånn matlaging foregår på hverdagene her i huset...

"Hvis risen er klar er maten klar" betyr bare at maten ikke trenger å småkoke, men skal settes rett på bordet og fortæres umiddelbart.

Jeg har lagt opp til å skrive oppskriftene slik at de passer et par av mine aller mest trofaste lesere. Det vil si at jeg i stedet for å liste alle ingrediensene på forhånd, så forklarer jeg bare underveis hva som skjer. Mer leseunderholdning enn oppskrifter, hvis du forstår hva jeg mener? Og så får jeg mail eller sms med spørsmål hvis det er noe som er uklart...

Nå når jeg vet at det finnes minst én "ukjent" norskspråklig leser som faktisk leser "oppskriftene" så skal jeg skjerpe meg og prøve å være litt mer nøyaktig i mine beskrivelser.

Når det gjelder riskokeren, så kjenner jeg et par skikkelige riskokerpuritanere (vi snakker bambus), og både posten og kommentaren var egentlig rettet til dem. Beklager hvis jeg fornærmet deg, det var slett ikke meningen.

Som et bevis på at jeg bare har gode hensikter og er generøs av natur, skal jeg rett og slett legge ut min supercalifradulisticexpealidocius oppskrift på Crispy Fish med husets aller beste chillisaus (a la Red Top)...

- men da må jeg hjem og sjekke den magiske boken for nøyaktige ingredienser og mål

1 kommentar:

Anonym sa...

Wow. Jeg er beæret. Og litt målløs. Men jeg blir i alle fall ikke noen mindre ivrig leser av dette :-)

Gleder meg til flere oppskrifter og tips - og du skal bare skrive dem akkurat slik du vil. Krisphetsmisforståelsen er helt borte og glemt nå!