tirsdag, mai 09, 2006

Livsløgn

Jeg var ganske overbevist om at jeg er et relativt fordomsfritt menneske. Ganske og relativt.
Noe sier meg at dette nok allikevel er en livsløgn, og et illevarslende tegn på dårlig selvinnsikt.


Jeg tok nemlig en test på nrk.no hvor "Sånn er livet" på P2 skal måle fordomsnivået i det norske folk.

Det vil si den delen av det norske folk som er interesserte i denslags, altså. Noe som sannsynligvis ikke er folk flest.

Uansett. Resultatet var nedslående. Jeg lever på en løgn, og P2 har avslørt meg:

Din Score: 9 (0=best - 50=dårligst)
Du er overraskende fordomsfri!! Er du helt sikker på at du ikke har noen fordommer mot andre ? Fordommer er også identitetsskapende og sier noe om HVEM vi er og hva vi står for. Fullstendig fordomsfrie mennesker finnes ikke, ikke engang Dalai Lama er det. Har du vært helt ærlig under fordomstesten?


Hva gjør man med det? Hvordan retter man opp denslags? Jeg vil jo gjerne være fordomsfri, men hvordan kan man unngå å lure seg selv?

Nei, jeg føler ikke at dette er livsløgnen mitt liv er basert på, kanskje det bare er et lite parameter P2 har glemt?
Kanskje jeg bare er ekstremt selvopptatt og selvsentrert, og har nok med mine på Fremad?

Har de tenkt på det?

4 kommentarer:

Anonym sa...

He he...det samme lurte jeg på! Tok nemlig testen i går og fikk samme resultat, dog med 10 poeng mot dine skarve 9. Med andre ord en smule mer fordomsfull enn deg. Uansett, fordomsprøven på Sånn er livet er fasinerende fasinerende lytting.

Anne Grethe sa...

Eg e jaffal fodle av fordommår i forhold te deg.
Men dette va svaret eg fekk:
Din Score: 17 (0=best - 50=dårligst)
Dette er bra! Du er en som ikke ønsker å være fordomsfull, og får det i stor grad til! Du prøver å se situasjoner fra annet ståsted enn ditt eget. Kanskje er du en som har venner som tilhører andre trossamfunn, samfunnslag og ståsted i livet enn deg selv?
Ja, ja, eg får øva meg på å ble snillåre.

Kristine sa...

Jeg må jo si at resultatet her tyder på at du er helt perfekt passelig fordomsfri i henhold til fasit. Min stakkars ektemann og livsledsager lyver enda mer for seg selv og scoret kun 8 usle poeng. Jeg antar at vi må være det mest selvopptatte paret i hele P2 landet...

Kristine sa...

Anne - du må skamme deg sammen med oss!